ВЕРБА
Ще тільки зійшов сніг. Ледь пригріває сонце. А верба уже
поспішає привітати світ із весною. Вона дарує пухнасті жовті котики. Це дерево
зацвітає першим. Тому віддавна шанувалося на Україні. Верба росла біля кожного
двору. З неї робили ночви, кошики, тини, сопілки. Вербною називається неділя за
тиждень від Великодня. Освячена цього дня лоза дарувала силу, здоров’я. Верба є
оберегом. Її використовували і на Зелені свята. (За В. Скуратівським)
Запитання
• Яке
дерево зацвітає першим?
• Чому його
шанують в Україні?
• Де
використовують вербу в народному господарстві?
• Як верба
використовується в церковній обрядовості?
Звук та буква [y]
— Роздивіться,
діти, малюнки та визначте, куди ми сьогодні помандруємо. (Треба скласти перші
звуки кожного слова.)
Лінійка, індик,
сонце — ЛІС.
— А вирушимо ми у
подорож на казковому потязі, який їде і свистить: «У-у-у-у!» (Імітування
звука.)
Звук [у] —
голосний, оскільки повітря в роті не зустрічає перешкод, звук співається,
тягнеться.
— Вийшли ми з
вагону і побачили, що назустріч нам біжить маленький, сіренький, вухатий звір.
Хто ж це? (Заєць)
— Яке слово
допомогло вам визначити, що це саме він? (Вухатий)
— Чому ж кажуть
«вухатий заєць»? (Бо в нього довгі вуха.)
— Зробіть звукову
схему слова вуха.
— Скільки звуків
у слові?
— Скільки
голосних? Назвіть їх.
— Скільки
приголосних? Назвіть.
— Дайте
характеристику приголосним.
— Скільки в слові
складів? Доведіть.
— Який склад
наголошений? Промовте його.
— На якому місці
розташований звук [у]? (Усередині слова)
— Увага!
Прислухайтесь! Хто це голос подає? (Звучить запис кування зозулі.)
— Це кує зозуля.
У народі кажуть, що зозуля роки людини, що її почує, рахує. Тож нам зозуля
нарахувала багато років щасливого життя.
— А зозуля сиділа
на величезному дубі. Чи є звук [у] у цьому слові? Де він знаходиться? А під
дубом, подивіться, багато його маленьких синочків — жолудів.
Робота над
виразністю вимови (за малюнками)
— Наслідуємо
тварин і явища природи.
-
Як виє вовк?
(Довгий,
протяжний звук.)
-
Як завиває завірюха (вітер)!
(діти зображують.)
-
Хто зображений на третьому малюнку?
( пугач.)
-
Так. Його легко відрізнити від сови за
великими надбрів’ями. Якщо вовк виє, то пугач…
(. Ухає.)
-
Як він ухає? Чи можеш ти показати?
(Дитина показує.)
-
Порівнюємо, як ухає пугач і виє вовк. (У! У!
У! — У-У-УУ!)
— Придивіться,
діти, до дерева, на якому сидить пугач. Його гілка схожа на букву У.
• Розглядання
букви на демонстраційних зразках.
Викладання букви
з лічильних паличок, товстої нитки.
— На що ще схожа
ця буква?
— Скажи, горобчику, чому
Ти так боїшся букви У?
— Тобі зізнаюся я, татку,—
Ця буква схожа на рогатку
Запропонуйте дитині придумати свої образи букви У, щоб горобчикові не було
страшно. Можете намалювати їх.
Немає коментарів:
Дописати коментар